Čierny neznamená opotrebovaný, krištáľovo čistý neznamená dokonalý, „riedky“ môže byť v skutočnosti „hustý“ a „hustý“ môže byť „riedky“ ako voda. Je najvyšší čas vyvrátiť stereotypy, ktoré stále kolujú medzi niektorými vodičmi. Dokonca sa s nimi môžeme stretnúť aj v niektorých servisoch. Spoločne so spoločnosťou TotalEnergies sa pokúsime vyvrátiť rozšírené mýty.
Pre mnoho majiteľov dieselových motorov je farba oleja, ktorú vidí na mierke pri kontrole hladiny oleja, zdrojom frustrácie. Pri naftových vozidlách stráca jantárová farba oleja rýchlo svoju priehľadnosť a čierna. Nezriedka sa tento efekt objavuje hneď po výmene oleja, čo niektorých ľudí núti premýšľať, či mechanik skutočne vymenil všetok olej, alebo začať horúčkovito surfovať po internete a hľadať najlepšiu možnosť preplachu. Zmena farby oleja je pritom veľmi pozitívnym znamením, ktoré svedčí o absorpcii sadzí.Výskum spoločnosti TotalEnergies potvrdil, že takýto olej absolútne nestráca svoje vlastnosti, pretože je technologicky navrhnutý tak, aby v takých podmienkach fungoval. Vyplavuje usadené sadze, viaže ich na seba a chráni motor pred hromadením usadenín, pričom si zachováva svoje mazacie vlastnosti. Častice sadzí v oleji neustále cirkulujú bez toho, aby spôsobovali škody. Dôležité je iba dostatočne často meniť olej a filter podľa odporúčania výrobcu. Absorpčná kapacita oleja je navrhnutá s určitou rezervou, ale v záujme motora by sme sa nemali blížiť k hraničným hodnotám.
Užívatelia vozidiel na LPG často hrdo zdôrazňujú, že vnútro ich motorov je mimoriadne čisté, rovnako ako olej. Použitý olej sa prakticky nelíši farbou od nového. Ukázalo sa však, že zdanie môže klamať. Na jednej strane je pravda, že LPG podporuje čisté spaľovanie a neprodukuje veľké množstvo nečistôt, čo vedie k tomu, že si olej dlho zachováva farbu podobnú čerstvému oleju. Na druhej strane existujú chemické nečistoty, ktoré sú voľným okom neviditeľné a ktoré negatívne ovplyvňujú olej a zhoršujú jeho mazacie vlastnosti. Ide samozrejme o síru, ktorou je LPG kontaminovaný. Tento prvok pri spaľovaní vytvára kyslé zlúčeniny, ktoré prenikajú do oleja a okysľujú ho. Olej má určitú schopnosť tieto zlúčeniny neutralizovať, ale majiteľom vozidiel so systémom LPG odporúčame, aby intervaly výmeny oleja dodržiavali veľmi poctivo, alebo ich dokonca skrátili na polovicu.
Stále existuje mnoho motoristov a bohužiaľ aj automechanikov, ktorí sa domnievajú, že olej, ktorý sa pri izbovej teplote javí ako riedky, bude motor zle mazať, najmä ak má už najazdených viac kilometrov. To je nezmysel, pretože mazacie vlastnosti sú dané viskozitnými charakteristikami uvedenými na obale podľa noriem SAE, napr. SAE 0W-20, 5W-30, 10W-40. Niekedy sa teda stáva, že olej, ktorý sa v obale javí ako „hustý“, sa v zahriatom motore stáva veľmi „riedkym“ a naopak – olej, ktorý je v obale „riedky“, sa po zahriatí v pohonnej jednotke môže ukázať ako „ hustejšie“. Dôvodom je viskozitný index oleja. Napríklad olej 15W-40 má v porovnaní s olejom 0W-40 vyššiu viskozitu pri izbovej teplote. Pri teplote 1000 °C budú mať oba oleje rovnakú viskozitu, avšak pri vyšších teplotách, tj v najviac zahriatych oblastiach motora, bude mať olej 0W40 vyššiu viskozitu ako olej 15W-40.Samozrejme, že termíny „hustý“ a „riedky“ píšeme s rezervou, pretože v tejto kategórii je jediný správny termín „viskozita“. Pripomíname to už po niekoľkýkrát, pretože prax ukazuje, že tieto informácie majú v strete s konzervatívnymi názormi malú váhu. V praxi je však hľadanie oleja s najvyššou možnou viskozitou veľmi riskantné, pretože prednosť majú normy výrobcu motora. Príliš nízka alebo príliš vysoká viskozita sa prejavuje zmenou odporu vo vnútri motora, fungovaním hydraulických súčastí, napr. zdvihátok, variátorov či napínačov. Neuvážená výmena oleja tak môže skončiť v lepšom prípade zvýšeným hlukom motora a poklesom výkonu, v horšom prípade napríklad prasknutou rozvodovou reťazou.
„Dnešné motorové oleje sú natoľko pokročilé, že vyžadujú, aby kupujúci starostlivo čítal etikety. V skutočnosti už nestačí vedieť samotnú viskozitu oleja, pretože v rámci jednej špecifikácie sa už objavuje niekoľko variantov, ktoré sa líšia napr. homologizáciou výrobcu. Rozhodne sa tiež nenechajte presvedčiť vzhľadom oleja v obale, najmä preto, že ho obvykle vidíme pri izbovej teplote. Farba, priehľadnosť a vôňa nám nič nehovoria o mazacích vlastnostiach počas prevádzky a niekedy sú dokonca zavádzajúce,“ vysvetľuje Andrzej Husiatyński z TotalEnergies.
Zdroj: MotoFocus.sk
Rozmýšľate nad servisom auta? Objednajte sa k nám do servisu