Certifikovaný autoservis a správa firemných vozidiel
Rastislavova 2, Lužianky, 951 41 Nitra
info@cars-service.sk
Kontakt

CARS SERVICE

EGR ventil: Ako funguje a kedy máte problém?
30. júla 2024

Ak ventil EGR v motore nefunguje správne, môžete zaznamenať viditeľné príznaky. Často pomáha čistenie. Tu nájdete všetky dôležité informácie.

Ventil EGR riadi recirkuláciu výfukových plynov v spaľovacích motoroch. Je súčasťou výfukového systému a nachádza sa v motorovom priestore v potrubí recirkulácie výfukových plynov, ktoré spája výfukový systém so sacím traktom.

Nie každý motor má systém recirkulácie výfukových plynov, ale väčšina moderných dieselových motorov má systém EGR, pretože recirkulácia výfukových plynov je najúčinnejšou metódou znižovania emisií oxidov dusíka (NOx) v naftových motoroch. Recirkulácia výfukových plynov sa používa aj v benzínových motoroch a primárne slúži na zníženie spotreby. No nie je to bezchybný systém.

Na čo slúži EGR ventil?

Môže to znieť trochu zvláštne, že výfukové plyny motora sa privádzajú späť do motora. Ale tento technický trik znižuje teplotu spaľovania nafty, čo následne znižuje produkciu škodlivých oxidov dusíka (NOx). Recirkulované výfukové plyny vytláčajú čerstvý vzduch v sacom trakte – výfukové plyny chudobné na kyslík potom absorbujú časť spaľovacieho tepla v spaľovacej komore, čím sa teplota spaľovania zníži o niekoľko stoviek stupňov. Tvorba škodlivého oxidu dusíka sa tak drasticky znižuje.

Recirkulácia výfukových plynov sa používa aj v benzínových motoroch. Vrátenie výfukových plynov tu slúži predovšetkým na zníženie spotreby paliva, pretože pridané výfukové plyny umožňujú ďalšie otváranie škrtiacej klapky v rozsahu čiastočného zaťaženia, čím sa znižujú takzvané straty škrtiacou klapkou.

V spaľovacích motoroch sa rozlišuje vnútorná a vonkajšia recirkulácia výfukových plynov. Vnútorná recirkulácia výfukových plynov nevyžaduje žiadne ďalšie komponenty vo výfukovom systéme motora. Regulačné časy výfukových ventilov sa nastavujú pomocou nastavenia vačkového hriadeľa tak, aby na začiatku sacieho zdvihu zostali mierne otvorené, aby boli časti predtým emitovaných výfukových plynov nasávané späť do spaľovacieho priestoru.

Pri externej recirkulácii výfukových plynov sú výfukové plyny smerované do sacieho traktu cez vonkajšie vedenie, potrubie recirkulácie výfukových plynov (EGR potrubie). Mnoho dieselových motorov a niektoré benzínové motory tiež používajú chladič EGR. Keď okolo neho prúdi chladiaca kvapalina, zníži sa teplota recirkulovaných výfukových plynov v chladiči EGR, čo ďalej znižuje teplotu spaľovania.

Funkcia EGR ventilu

Kedy a v akom množstve sa výfukové plyny pridávajú do nasávaného vzduchu cez vonkajšiu recirkuláciu, riadi motor cez ventil recirkulácie výfukových plynov, skrátene EGR ventil. EGR ventil, zvyčajne tvorený tanierovým ventilom alebo posúvačom, uvoľňuje cestu výfukových plynov do sacieho traktu motora ihneď po jeho otvorení.

Pomocou senzorov, akými sú váha hmotnosti vzduchu a lambda sondy, riadiaca jednotka motora vypočíta ideálne množstvo recirkulácie výfukových plynov a podľa toho riadi EGR ventil. Mechanický pohyb EGR ventilu je zvyčajne elektropneumatický alebo elektrický pomocou servomotora. V niektorých prípadoch je EGR ventil vybavený snímačom polohy, ktorý monitoruje správne otváranie a zatváranie klapky alebo posúvača.

Poruchy a príznaky

Chybný EGR ventil sa môže prejaviť rôznymi spôsobmi. Nasledujúce príznaky môžu naznačovať chybný ventil EGR:

– Motor pri akcelerácii trhne
– Kolísanie otáčok na voľnobehu
– Strata výkonu motora
– Núdzový režim
– Zvýšená hladina oxidu dusíka vo výfukových plynoch
– Svietiaca kontrolka motora
– Čierny dym z výfuku
– Zvýšená spotreba paliva

Keďže EGR ventil a jeho nastavovací mechanizmus sú umiestnené v prúde výfukových plynov, je najcitlivejšou zložkou recirkulácie výfukových plynov. Sadze obsiahnuté vo výfukových plynoch spôsobujú časom karbonizáciu ovládacieho mechanizmu ventilu EGR, čo môže viesť k tomu, že ventil EGR sa už nedokáže správne otvárať alebo zatvárať. Usadeniny, najmä na sedle ventilu, môžu zabrániť jeho úplnému uzavretiu. Okrem toho mu škodia aj olejové výpary z odlučovača oleja, ktoré sa spájajú so sadzami.

V dôsledku toho sa môžu zhoršiť hodnoty výfukových plynov a môžu sa vyskytnúť aj významné príznaky, ako je oneskorená odozva plynu alebo badateľná strata výkonu. Ak sa ventil nedokáže správne uzavrieť, dôjde k strate výkonu a tvorbe čierneho dymu v dôsledku nedostatku čerstvého vzduchu pri plnom zaťažení.

Ak je ventil EGR zatvorený, nie je nepravdepodobné, že počas jazdy nezaznamenáte akékoľvek príznaky. Pri meraní výfukových plynov je však zaznamenané výrazne zvýšené množstvo oxidov dusíka, pretože teplotu spaľovacieho priestoru už nechladia recirkulované plyny. A najmä pri benzínových motoroch môže karbonizovaný EGR ventil (čo nevyhnutne znamená znečistenie v sacom systéme) viesť k zvýšenej spotrebe paliva.

Niekedy sa spomínané symptómy objavia len dočasne, pretože EGR ventil opäť získa svoju funkciu „sám od seba“. Netreba však ignorovať ani dočasné príznaky, pretože je pravdepodobné, že chyba sa bude opakovať.

Svieti kontrolka motora?

Ďalšou indikáciou chybného EGR ventilu je chyba uložená v pamäti riadiacej jednotky. Nemusí pritom nevyhnutne ísť o snímač polohy na ventile EGR, ktorý zisťuje nedosiahnuté požadované hodnoty ventilu. Vadný EGR ventil môžu identifikovať aj iné snímače, ako sú snímače tlaku alebo teploty, ktoré zaznamenávajú nižšie, vyššie alebo protichodné hodnoty v dôsledku rôznych množstiev výfukových plynov. Ak senzory zistia chyby tohto typu, rozsvieti sa kontrolka motora na prístrojovom paneli.

Rozsah chýb zobrazených pri čítaní pamäte chýb môže byť veľký. V najlepšom prípade pôjde o chybu snímača polohy ventilu EGR, kedy sa v pamäti objavia chybové hlásenia ako „príliš nízka recirkulácia výfukových plynov“. Chybové hlásenia ako „únik v sacom systéme“ sa však môžu objaviť aj vtedy, ak je ventil EGR permanentne otvorený v dôsledku nahromadenia uhlíka na sedle. Chybové hlásenia, ktoré sa konkrétne netýkajú EGR ventilu, môžu mať, samozrejme, aj iné príčiny.

Pokračovať v jazde s chybným EGR ventilom?

Krátkodobých účinkov chybného EGR ventilu sa väčšinou netreba obávať. Ak je však porucha taká vážna, že riadiaca jednotka motora aktivuje núdzový režim, nemali by ste s návštevou servisu otáľať. Ak je však EGR ventil permanentne otvorený (poznáme podľa straty výkonu pri plnom zaťažení), je neustály prísun výfukových plynov do sacieho traktu otázny. Výrazne zvýšená recirkulácia výfukových plynov mimo správny rozsah môže viesť k nesprávnemu vstrekovaniu paliva.

Pri plnom zaťažení dochádza k neúplnému spaľovaniu s nadmernou tvorbou sadzí, ktoré môžu upchať filter pevných častíc. V najhoršom prípade má porucha za následok drahé poškodenie turbodúchadla.

Príčiny chybného EGR ventilu

Zakarbonizované, a teda zaseknuté EGR ventily sú známym javom už od začiatkov nasadenia technológie a majú prirodzenú povahu: ovládacie mechanizmy, ktoré sa nachádzajú v prúde nefiltrovaných výfukových plynov, sú z dlhodobého hľadiska nevyhnutne ovplyvnené usadeninami. Niektoré vozidlá sú ale na tento typ poruchy náchylnejšie ako iné a týka sa to aj nových modelov.

V minulosti nebolo ničím výnimočným, že EGR ventily fungovali bezchybne vyše desať rokov a 200 000 kilometrov. Dnes sa poruchy môžu vyskytnúť už po najazdení výrazne pod 100 000 kilometrov. Nie vždy za chybu musia výfukové plyny. Servomotory a tesnenia môžu tiež trpieť poruchami v dôsledku vysokého tepla. Možnou príčinou problému s EGR ventilom môže byť aj zanedbaný servis, ak sa výmeny oleja príliš odkladajú a prísady obsiahnuté v oleji stratili mazací účinok.

Aktualizácia softvéru

Po tom, čo sa dostala do povedomia manipulácia riadiacich jednotiek naftových motorov koncernu Volkswagen, vykonal výrobca u mnohých dotknutých modelov softvérovú aktualizáciu. V rámci tejto aktualizácie bola riadiaca jednotka motora naprogramovaná okrem iného na zvýšenie rýchlosti recirkulácie výfukových plynov s cieľom znížiť emisie oxidov dusíka. Výsledkom je, že majitelia takýchto motorov po aktualizácii hlásia, že po veľmi krátkom čase mali problémy s karbonizáciou EGR ventilov.

Okrem toho môžu k poruchám viesť aj chybné elektrické kontakty na senzoroch. Poškodenia, ako sú praskliny alebo prasknuté tesnenia, sa môže vyskytnúť aj na vonkajšom potrubí recirkulácie výfukových plynov. Ak dôjde k strate oleja v oblasti hlavy valcov alebo turbodúchadla, výpary oleja vznikajúce pri spaľovaní môžu spôsobiť veľmi rýchle znečistenie EGR ventilu. V tomto prípade má čistenie alebo výmena EGR ventilu zmysel až po odstránení príčiny vzniku straty oleja.

Systémy podtlakových hadíc predstavujú ďalší možný zdroj chýb. Potrebný podtlak sa stratí v dôsledku netesností, takže ventil EGR sa už nemôže správne otvoriť. Porucha ventilu EGR môže byť spôsobená aj poškodeným snímačom hmotnosti vzduchu, chybným prevodníkom tlaku alebo tepelným ventilom, ktorý nefunguje správne.

Zhrnutie príčin problémov s EGR ventilom:

– Karbonizácia v dôsledku veku alebo najazdených kilometrov
– Zrýchlená karbonizácia kvôli aktualizácií softvéru so zvýšenou mierou recirkulácie výfukových plynov
– Únik oleja v motore alebo turbodúchadle
– Poškodené tesnenia
– Mechanické problémy ovládania EGR ventilu
– Chyby softvéru, poškodenie elektrických káblov alebo snímačov
– Zanedbaná údržba

Čistenie EGR ventilu

Ak máte podozrenie na chybný EGR ventil, mali by ste ho vždy, ak je to možné, skontrolovať, či nie je znečistený. Ak silné usadeniny sadzí poukazujú na zodpovedajúcu poruchu, čistenie ventilu EGR môže často pomôcť k tomu, aby bol nastavovací mechanizmus opäť funkčný. Komerčne sú dostupné spreje na čistenie ventilov EGR.

Po odstránení EGR ventilu pena rozpustí karbónové usadeniny, ktoré sa potom dajú ľahšie odstrániť. Niektorí výrobcovia propagujú aditíva, ktoré čistia EGR ventil bez jeho odstránenia. Sprej sa nastrieka hadičkou do sacieho traktu motora na ventil za chodu motora (postupujte podľa pokynov výrobcu). Čistenie je určite dôkladnejšie, ak EGR ventil odstránite. Až potom je možné mechanicky odstrániť prilepené karbónové usadeniny.

Výmena EGR ventilu

Pri niektorých motoroch je ventil EGR ľahko prístupný – pri iných modeloch je potrebné rozobrať polovicu motora, aby ste sa k ventilu dostali. V druhom prípade sa čistenie neodporúča, lepšie je ventil vymeniť za nový, pretože až po náročnej montáži bude jasné, či čistenie prinieslo želaný efekt a motor opäť funguje ako má. Je nepríjemné, ak po niekoľkých hodinách montáže a demontáže EGR ventil napriek vyčisteniu nefunguje podľa predstáv.

Na niektorých modeloch sa navyše musí súčasne vymeniť chladič EGR. Zároveň sa môže stať, že si vaše auto vyžaduje adaptáciu na nový EGR ventil. Ak nemáte prístup k príslušnému diagnostickému zariadeniu, servisu sa nevyhnete. Vo všeobecnosti je vhodné nechať si EGR ventil vymeniť v servise hneď, ako sa demontáž skomplikuje.

Náklady

Medzi známych výrobcov EGR ventilov patria spoločnosti ako Pierburg, Valeo a Delphi. V závislosti od vozidla sa ceny za nový náhradný diel pohybujú od 40 do 400 eur. Vo výnimočných prípadoch môže byť cena za EGR ventil (často vrátane chladiča) až 800 eur.
Hodiny opravy sú pripočítané k cene náhradného dielu. Nepríjemné je to najmä vtedy, keď pri výmene EGR ventilu treba demontovať polovicu výfukového systému vrátane zberného potrubia a turbodúchadla. Takáto komplexná oprava si môže vyžiadať až desať hodín pracovného času. To znamená, že celkové náklady môžu byť v štvorcifernom rozsahu. Ak je ventil EGR ľahšie prístupný, inštalácia a demontáž často trvá len jednu až tri hodiny.

Zdroj: Redakcia Auto Bild.

Rozmýšľate nad servisom auta? Objednajte sa k nám do servisu