Spôsob jazdy nám pomáha ušetriť alebo minúť viac peňazí. Je napríklad správne zaradiť automatickú prevodovku do polohy Parkovanie alebo Neutral, keď stojíte na semafore?
Vozidlá s automatickou prevodovkou sa líšia od vozidiel s manuálnym radením. Dokonca aj slovenské cestné zákony zakazujú vodičom, ktorí absolvovali školu na „automat“, viesť „manuál“.
Ale tí, ktorí si zvykli na manuálnu prevodovku, majú tendenciu správať sa rovnako aj pri jazde s automatickou prevodovkou.
Čo znamená PRND v automate
V aute s automatickou prevodovkou máme spravidla 5 rýchlosti a R – spiatočku. Samozrejme, existujú vozidlá, ktoré majú 6 alebo viac prevodových stupňov. Napríklad nákladné vozidlá môžu mať 12 prevodových stupňov.
Keď nie je zaradený žiadny prevodový stupeň, vozidlo je „voľné“ a páka je v „neutrálnej polohe“.
Na druhej strane, vo vozidle s automatickou prevodovkou sú len 4 polohy, v ktorých môže byť: PRND.
Čo znamená PRND:
P – Park: blokuje kolesá a funguje ako parkovacia brzda v autách s manuálnou prevodovkou;
R – Reverse: spiatočka, na jazdu vzad;
N – Neutral: ponecháva vozidlo v neutrálnej polohe, podobne ako „neutrál“ pri manuálnej prevodovke;
D – Drive: automaticky zapína a vypína prevodové stupne postupne podľa tlaku na plynový pedál.
Je správne zaradiť automatickú prevodovku do parkovacej alebo neutrálnej polohy na semaforoch?
Pri manuálnej prevodovke, keď stojíte na semafore, je najlepšie dať do neutrálu.
To však neplatí pre automaty. Naopak, ak máte automatickú prevodovku, nie je správne zaradiť parkovanie alebo neutrál vždy, keď zastavíte na semafore.
„Automatické prevodovky sa samy vypínajú, keď sa zabrzdí. A v okamihu, keď položíte nohu na brzdu a vozidlo úplne zastaví, prevodovka sa odpojí. Nemá teda zmysel dávať auto do polohy P alebo N. Tí, ktorí majú vo zvyku neustále radiť z D na N alebo P, si prevodovku opotrebujú“.
Čo sa stane, ak aktivujete Parkovanie alebo Neutrál, keď stojíte na semafore?
Ak si v autách s manuálnou prevodovkou zvyknete stáť so zošliapnutou spojkou a na semaforoch nevypínate prevodový stupeň, spojkový kotúč sa opotrebuje oveľa rýchlejšie ako pri bežnom používaní.
Pri automatoch s automatickou prevodovkou je situácia presne opačná. Ak budete radiť pri každom zastavení, prevodový systém sa predčasne opotrebuje.
„Je to veľmi, veľmi zložitý systém, navrhnutý tak, aby fungoval určitým spôsobom. Existujú milióny hodín testovania, aby tieto prevodovky fungovali dokonale jednoduchým stlačením brzdového pedála, s minimálnym opotrebovaním. Časté prechody z D na P, N alebo R však urýchľujú opotrebovanie“.
Niektoré automaty tak môžu dosiahnuť aj pol milióna kilometrov bez väčších problémov s prevodovým systémom. A iné odchádzajú do servisu už v prvom roku kvôli poruche prevodovky.
Zdroj: Redakcia Auto trendy.
Rozmýšľate nad servisom auta? Objednajte sa k nám do servisu