Kotúč je najväčšia časť brzdového systému a je pripevnený ku každému kolesu prostredníctvom otvorov v prednej časti náboja. Kotúče sa zvyčajne skladajú z liatiny, ale každý má špecifickú zmes kovov podľa typu vozidla a výkonnostných potrieb. Kotúč je kontaktnou plochou pre vznik trenia v brzdovom systéme, preto musí byť schopný odolať obrovskému tlaku a teplu.
V kotúčovej brzde brzdové doštičky stláčajú kotúč namiesto kolesa a sila sa prenáša hydraulicky namiesto prostredníctvom lanka. Trenie medzi brzdovými doštičkami a kotúčom ho spomaľuje.
Vetrané kotúčové brzdy majú medzi dvoma stranami kotúča sústavu lopatiek, ktoré pumpujú vzduch cez kotúč, aby sa zabezpečilo chladenie.
Brzdové doštičky: súčiastka, ktorá tlačí na kotúč a vytvára trenie, ktoré spomaľuje a zastavuje vozidlo. Obsahujú kovovú časť nazývanú čeľusť a obloženie, ktoré je k čeľusti pripevnené. Obloženie je to, čo skutočne prichádza do kontaktu s kotúčom a používaním sa opotrebúva. Obloženia sa vyrábajú z rôznych materiálov a delia sa do troch kategórií: organické, polokovové a keramické. Zvolený materiál obloženia ovplyvňuje dĺžku životnosti bŕzd, hlučnosť pri brzdení a rýchlosť, s akou brzdy zastavia vozidlo. Pri každom zošliapnutí brzdového pedála tlačíte piestik na strmeň. Hydraulická kvapalina (brzdová kvapalina) v strmeni pritláča brzdové doštičky k brzdovému kotúču. Trenie medzi brzdovými doštičkami a brzdovým kotúčom kontrolovaným spôsobom spomaľuje vozidlo.Kolesá vozidla sa počas jazdy rýchlo otáčajú, takže brzdové doštičky sú vystavené extrémnemu tlaku, keď stláčajú brzdové kotúče až do zastavenia. Nadmerný tlak, ktorý vyvíjate na brzdový systém, znamená, že je len otázkou času, kedy bude potrebné vymeniť brzdové diely. Práve otáčavý pohyb brzdového kotúča postupne opotrebováva brzdové doštičky.
Pískavý zvuk: Pri opotrebovaní materiálu brzdových doštičiek sa kovový indikátor opotrebenia vo vnútri doštičky začne dotýkať kotúča, čo spôsobuje vysoký piskľavý zvuk. Výmena brzdových doštičiek sa hluk zvyčajne odstráni, ale môže byť spôsobený aj nečistotami z cesty, ktoré sa zachytili v strmeni.
Chvejúci sa alebo pulzujúci pedál: Ak brzdový pedál pri stlačení pulzuje alebo sa chveje, je pravdepodobné, že máte zdeformované kotúče. Brzdové kotúče majú byť dokonale rovné a deformácia môže vzniknúť nadmerným používaním alebo prehriatím.
Húževnatý alebo nízky brzdový pedál: Brzdový pedál by mal mať dobrý cit a brzdná sila by mala zodpovedať sile stlačenia pedálu. Ak je pedál húževnatý alebo nižší ako zvyčajne, je to často príznak znečistenej brzdovej kvapaliny alebo netesnosti v systéme.
Najlepší spôsob, ako vymeniť brzdové kotúče, je vziať ich ku kvalifikovanému mechanikovi, pretože ten sa uistí, že problémom sú brzdové kotúče, a v prípade potreby ich vymení. Mnohé problémy spôsobené chybnými brzdovými kotúčmi môžu byť spôsobené aj opotrebovanými brzdovými doštičkami.Hoci môže byť lákavé pokúsiť sa vymeniť brzdové kotúče sami, nikdy by sme vám neodporúčali, aby ste sa o to pokúšali, ak na to nemáte potrebnú kvalifikáciu alebo znalosti a skúsenosti. Brzdy sú pre bezpečnosť vášho vozidla veľmi dôležité a zle namontované brzdové kotúče môžu ľahko spôsobiť nehodu.
Vaše brzdové doštičky a kotúče pracujú v harmónii, aby ste pri brzdení bezpečne zastavili, preto je vždy vhodnejšie vymeniť ich súčasne. Súčasnou výmenou brzdových doštičiek aj kotúčov môžete zlepšiť výkon vášho vozidla a životnosť bŕzd. Niekedy vám mechanik odporučí iba výmenu brzdových doštičiek; zvyčajne je to z dôvodu, že vaše brzdové kotúče nevykazujú príliš veľké opotrebenie. Ak vám to mechanik odporučí, uistite sa, že skontroloval všetky brzdy rovnomerne, aby sa zabránilo nerovnomernému opotrebovaniu. Pri výmene brzdových kotúčov sa vždy odporúča vymeniť kotúče aj brzdové doštičky.
Zdroj informácií:
Informácie o brzdovom kotúči od autodoc.sk
Informácie o brzdových doštičkách od slesk.eu
Autor: AnM, MotoFocus.sk
Rozmýšľate nad servisom auta? Objednajte sa k nám do servisu