Certifikovaný autoservis a správa firemných vozidiel
Rastislavova 2, Lužianky, 951 41 Nitra
info@cars-service.sk
Kontakt

CARS SERVICE

Časté chyby majiteľov dieslových motorov
26. júla 2021

Lámete si hlavu nad tým, prečo váš dieselový motor nevydržal a prečo ste museli tak skoro absolvovať príliš zložitý a drahý servis? Neustále počúvame o technických problémoch majiteľov áut s dieselovými motormi, ktorých stretla nečakaná závada po relatívne malom počte najazdených kilometrov. Čo ale tieto problémy spôsobuje? Je to snáď nedostatočná kvalita spracovania moderných áut? Obávame sa, že chyba je predovšetkým v samotných užívateľoch, ich spôsobu jazdy a používaní vozidla. Pozrime sa preto podrobnejšie na to, ako ľudia s dieselovými motormi jazdia a čo im najviac škodí.

Ľudia totiž začali autá brať ako spotrebný tovar a často k nemu pristupujú ako k teniskám – kúpite za pár korún a potom ich používate, kým sa nerozpadnú. Lenže auto je pomerne zložitý stroj, ktorý vyžaduje aj nejakú starostlivosť, aj keď to nie je veterán so sytičom a štartovaním kľukou. A práve zložitosť moderného auta, od ktorého chceme veľké výkony a malú spotrebu, spôsobuje neopatrným používateľom problémy .

 

Ohrievanie a chladenie

Musíte si uvedomiť, že moderné dieselové motor sa zložitosťou nijako nepodobajú napríklad s motorom v pretekárskom aute. Zákazníci chcú malý objem a nízku spotrebu, ale tiež veľký výkon a hlavne krútiaci moment. S tým je však spojené obrovské namáhanie pohyblivých ( i nepohyblivých ) súčastí motora, takže udržiavať vznetový agregát v správnej prevádzkovej teplote je nutnosť  samozrejme toto platí o všetkých typoch motorov, ale u dieselov zvlášť) .

Výrobcovia ale veci moc nepomáhajú tým, že do áut prestali montovať teplomery – ako do chladiacej kvapaliny, tak hlavne do oleja. A práve teplota oleja je pre prevádzku motora najdôležitejšia . Napríklad novšie autá s motormi TDI z koncernu VW majú v palubnom počítači aj teplomer oleja a na ňom môžete krásne vidieť, ako sa olej ohrieva oveľa pomalšie ako voda. Pri tom správne zahriaty olej má teplotu aspoň 70 ° C. Lenže takéto teploty dosiahne až po asi 15 minútach jazdy, zatiaľ čo voda je “ horúca “ po pár kilometroch.

Ak teda dávate za uši studenému motoru, nadmerne namáhate všetky jeho súčasti v čase, keď sa nedostatočne premazáva. Tým zvyšujete opotrebenie pohyblivých častí a nerovnomerne ho zahrievate, takže vás môže predčasne stretnúť prasknutie hlavy motora a hlavne sa vytvárajú väčšie prevádzkové vôle.

Neopatrní vodiči dieslov tiež nevedia motor správne „dochladiť“. Nie všetky autá majú chladené turbodúchadlá, ktoré dnes nájdete prakticky vo všetkých moderných dieselov. Častou chybou je, že vodič ide dve hodiny v kuse 150 km/h po diaľnici a potom rýchlo odbočí k pumpe, kde dupne na brzdy a ihneď vypne motor. Znovu teda opakujeme: pred zastávkou choďte voľnejšie, spomaľujte plynulo a nechajte motor po zastavení aspon pol minúty bežať na voľnobeh!

 

Servis a výmena oleja

Niektorí šetrní ľudia zabúdajú, ako moc dôležitý je pre auto olej. Kupujú ten najlacnejší, preťahujú odporúčané servisné intervaly nie o stovky, ale o tisíce kilometrov a vôbec na údržbe auta šetria, kde sa dá – aj na nesprávnych miestach, teda na motore. Hoci výrobcovia udávajú, že pre vaše auto platía dvojročné servisné intervaly alebo napríklad 30 000 km, skúsenosť hovorí, že je to veľa aj na auto, s ktorým jazdí veľmi opatrný majiteľ. A tým viac, čím je auto staršie a má na kvalitu (a špecifikáciu) oleja väčšie nároky.

Aj kvalitné oleje s predĺženou životnosťou toho majú po jednom roku alebo 20 000 km skutočne dosť, preto nikdy včasnou výmenou nič nepokazíte. Tiež je nutné vziať do úvahy spôsob, akým spôsobom dieselové auto používate. Ak jazdíte krátke trasy, na ktorých sa motor ani poriadne neohreje, často meníte zaťaženie alebo jazdíte športovým štýlom neustále s plynom na podlahe, vedzte, že tak olej v aute nevydrží dlhšie ako 10 000 km. Potom začne jeho schopnosť poskytovať kvalitné a spoľahlivé mazanie rýchlo klesať.

 

Chiptuning

Dnes vám program pre riadiacu jednotku vášho TDI napíše viacero ľudí (niekoľko desiatok koní za pár tisíc je lákavá ponuka, že?) . Zmysel zvyšovania výkonu už tak dosť vyšponovaného moderného agregátu je na samostatnú kapitolu. Ale vy si hlavne uvedomte, že váš motor má napríklad 130 koní a 300 Nm preto, že na to bol postavený. Napríklad o tridsať koní a hlavne 150 Nm viac je pre neho doslova šok. Bez ďalšej úpravy vnútorností, ako sú piesty, ojnice, kľukový hriadeľ a ventily, sa taký tuning nezaobíde. A samozrejme je potrebné upraviť aj spojku, zotrvačník, prevodovku, diferenciál… Nie je lepšie (a lacnejšie) si rovno kúpiť auto s väčším a výkonnejším motorom? Chiptuning, najmä u malých a často namáhaných motorov, je zárukou rýchlej cesty do pekiel (do servisu) .

 

Diesel nepatrí do mesta (ani na preteky)

Veľa majiteľov dieselov ale urobilo už tú zásadnú chybu, že si jednoducho kúpili diesel. Neuvedomili si, že pre ich spôsob používania sa diesel vôbec nehodí a problémy si spôsobujú už len štýlom jazdy. Dieslový motor je konštruovaný ako pracovný – je pre neho ideálne, aby bežal v určitom úzkom spektre otáčok dlhú dobu pri konštantnom čiastočnom zaťažení. Netreba sem ťahať napríklad dieslový špeciál pre Le Mans od Audi, ten nemá s motorom vo vašej Octavii TDI spoločného vôbec nič.

Diesle patria na diaľnice a rovné cesty, do mesta si kúpte atmosférický benzínový motor. Keď už s dieslom jazdíte skoro stále len po meste, doprajte mu časté výmeny oleja (aspoň raz za 10 000 km alebo za rok) a nestojte mu na krku. Dieslový motor rozhodne nie je určený na „pretekanie“. Iste, občasnú rýchlu jazdu vydrží  ale nie stále. Ak svoj dieslový motor zaťažujete častým využívaním výkonu a studenými štartmi, určite sa vám oplatí kúpiť aditívum do oleja, ktoré pomáha znížiť trenie .

 

Palivo

Plno ľudí si škodí nielen používaním lacného oleja zlej špecifikácie a zanedbávaním servisu, ale aj tankovaním lacného nekvalitného paliva. To, že súčasná nafta s prímesou biozložky nie je vyhovujúca, je vec iná a so sťažnosťami sa obracajte na svojho poslanca, ktorého ste si zvolili. Vy môžete urobiť len to, že budete tankovať kvalitnú naftu a nájdete si na trhu aditíva, ktoré pomôžu udržať v dobrej kondícii palivový systém vášho auta. A v čase, keď sa do nafty primiešava kadečo, to vážne pomôže – i napríklad v mrazoch.

 

Zdroj: http://www.autoweb.cz

Rozmýšľate nad servisom auta? Objednajte sa k nám do servisu