Certifikovaný autoservis a správa firemných vozidiel
Rastislavova 2, Lužianky, 951 41 Nitra
info@cars-service.sk
Kontakt

CARS SERVICE

Čo znamená P-R-N-D-S-B pri automatickej prevodovke? Čo sa stane, ak vypnete motor v režime Drive
1. augusta 2024

Na Slovensku sa na cestách objavuje čoraz viac elektromobilov a všetky majú automatickú prevodovku. Vodiči zvyknutí na manuálnu prevodovku tak musia prejsť na automatickú. Tu sa dozviete, čo znamená P-R-N-D-S-B pri automatickej prevodovke a čo sa stane, ak vypnete motor v režime Drive.

Tí, ktorí jazdili len v autách s manuálnou prevodovkou, vedia, že prevodové stupne sú očíslované arabskými číslicami. V automobiloch sa teda volí v postupnom poradí od 1 po 5 až 6 – alebo aj 8. K nim sa pridáva písmeno: R. To predstavuje cúvanie, t. j. jazdu vzad.

Vo vozidle s automatickou prevodovkou sú však všetky prevodové stupne označené písmenami. A popri nich môžete nájsť aj niektoré čísla.

Čo znamená P-R-N-D-D-S-B pri automatickej prevodovke?

Po prvé, automatická prevodovka radí sama. Jediné, čo musí vodič urobiť, je zvoliť smer, ktorým chce ísť: dopredu alebo dozadu. Tieto automatické prevodovky však ponúkajú aj ďalšie možnosti.

Tu je uvedené, čo znamená skratka P-R-N-D-S-B, zaznamenaná na voliči prevodovky, a ako ich používať:

P = Parkovanie: používa sa, keď vozidlo stojí.
R = Spätný chod (revers): je cúvanie.
N = Neutral: používa sa na odpojenie prevodovky a ponechanie vozidla v neutrálnej polohe.
D = Drive (pohon): je poloha na jazdu smerom dopredu.
S = Sport: radí vyšší prevodový stupeň pri veľmi vysokých otáčkach.
B = Brzda: používa sa pri niektorých modeloch na dodatočné brzdenie motorom.

Ak chcete jazdiť vpred, musíte zvoliť „D“. Ak však chcete, aby bolo vozidlo športové a aby ste rýchlejšie preradili na vyšší prevodový stupeň, je potrebné zvoliť „S“. Alebo na klzkej ceste alebo pri prudkom klesaní treba zvoliť „B“, aby bolo brzdenie motorom účinnejšie.

Ostatné automatické prevodovky majú D1, D2 alebo D3. Ide o pomocné prevodové stupne, ktoré možno použiť na zlepšenie výkonu v určitých podmienkach na ceste. Napríklad stupeň D1 možno zvoliť na uľahčenie prejazdu blatom alebo pieskom, stupeň D2 poskytuje lepší krútiaci moment pri jazde do kopca a stupeň D3 umožňuje výkonnejší rozjazd.

 

Poradie automatickej voľby prevodového stupňa

Vozidlá s automatickou prevodovkou radia samy. Po zaradení prevodového stupňa D teda počítač v závislosti od tlaku na plynový pedál automaticky zaradí vyšší prevodový stupeň. A keď uberiete, tiež automaticky postupne podradí.

Ale ak chcete napríklad preradiť z režimu Drive do režimu Park, musíte radiť ručne, z D do P. A na to budete radiť aj cez N a R. Pretože v automobiloch s automatickou prevodovkou sú tieto 4 možnosti za sebou.

Takže prvá je P, druhá je R, tretia je N a posledná je D. Za D môžete pridať zvyšné doplnkové možnosti (S, B, D1, D2, D3 atď.).

Čo sa stane, ak vypnete motor v režime Drive

Môže sa stať, že sa motor náhodne vypne, keď je vozidlo v režime Drive. Nebude to mať vplyv na motor ani na prevodovku.

Ak ste však v pohybe, po vypnutí motora prídete o posilňovač riadenia a brzdový asistent. Vozidlo bude stále ovládateľné, takže môžete zatáčať a zastaviť. Bude však potrebné vynaložiť trochu viac úsilia, aby ste nahradili chýbajúci posilňovač riadenia a brzdový asistent.

Ak ste zastavili, teda s nohou na brzde, ale na prevodovom stupni „D“, vypnutie motora nie je problém. Avšak v okamihu, keď nohu z brzdy spustíte, ak ste na svahu, je veľmi pravdepodobné, že sa vozidlo začne kotúľať dolu kopcom.

Preto vždy, keď vypnete motor, je nevyhnutné zaradiť prevodový stupeň „P“. Je to ako zatiahnutie ručnej brzdy v aute s manuálnou prevodovkou.

Zdroj: Redakcia Vášeň v teba

Rozmýšľate nad servisom auta? Objednajte sa k nám do servisu