Certifikovaný autoservis a správa firemných vozidiel
Rastislavova 2, Lužianky, 951 41 Nitra
info@cars-service.sk
Kontakt

CARS SERVICE

Reťaz či remeň? Mnoho vodičov je na omyle keď si myslí, že ešte aj dnes reťaz vydrží doživotne
24. januára 2024

Odkladanie výmeny rozvodov sa vám môže nepekne vypomstiť vážnym poškodením motora a ako to už býva, častokrát v tom najnevhodnejšom okamihu.

Otázky o rozvodoch prichádzajú na rad v prípade kúpy nových aj jazdených áut. Pri jazdených vozidlách môžu byť časovanou bombou a kupujúci nových vozidiel väčšinou očakávajú že ak motor využíva reťaz, majú vyhraté. Ako to je však naozaj? Dôležité je vedieť aká je vlastne ich funkcia. Rozvody ktorých súčasťou je remeň či reťaz ( prípadne kombinácia) mimo iného poháňajú vačkový hriadeľ a umožňujú, aby sa sacie a výfukové ventily otvárali a zatvárali v správnom čase.

 

Rozvodový remeň

Každá z možností prináša svoje výhody aj nevýhody. Výhodou rozvodového remeňa je jeho tichší chod, jednoduchšia konštrukcia a teda aj jeho výmena je menej náročná. Naopak nevýhodné na ňom je to že podlieha starnutiu a to aj vtedy, ak sa s vozidlom nejazdí. V minulosti predstavoval interval jeho výmeny približne 80 000 km alebo 5 rokov, dnes sa však už aj s prihliadnutím na zdokonaľovanie výrobného materiálu natiahol na minimálne 200 000 km.

Vodič vizuálne nemá príliš možnosť spozorovať v akom stave sa tento remeň nachádza, pretože je chránený krytmi. Jediná šanca je zachytiť neobvyklé zvuky z priestoru, kde sú rozvody umiestnené. Pôvodcom zvukov sú opotrebované kladky ktoré remeň vedú, alebo aj vodná pumpa, ktorá naviac môže spôsobiť únik chladiacej kvapaliny. Najčastejšia porucha býva jeho roztrhnutie alebo preskočenie, čo má rovnaké následky a to poškodenie predovšetkým ventilov v hlave valcov ale aj iných komponentov.

Či už je súčasťou rozvodov motora vášho auta remeň alebo reťaz, v prípade ich preskočenia či pretrhnutia dôjde k rovnakým poškodeniam. Ak by to bolo iba zohnutie ventilov, išlo by o finančne najlacnejšiu záležitosť. Na takejto oprave je najdrahšia práca. Ak však príde na rad poškodenie vačkových hriadeľov, vahadiel, zdvíhatiek, prípadne piestu, vaša peňaženka to pocíti oveľa intenzívnejšie. Jednoznačne sa odporúča dodržiavať servisné intervaly a nebrať ich na ľahkú váhu.

Rozvodová reťaz

Interval na výmenu rozvodovej reťaze bol v minulosti aj 500 000 kilometrov. Túto informáciu si mnohí prenášajú aj do súčasnosti, avšak realita je značne odlišná. Dnes sa sa materiáli šetrí a reťaz sa scvrkla z trojradovej na jednoradovú, veľmi podobnú tej na bicykli a z olejového napínaču sa stala jeho značne úspornejšia verzia. Servisný interval sa už dnes neudáva a motorista by mal spozornieť pri zaznamenaní šramotu reťaze, ktorá je voľná a opiera sa o kryt.

Degradácia reťaze sa prejaví najčastejšie jej natiahnutím a vtedy môžeme mať problém pri štartovaní. Je to z dôvodu, že bude narušené časovanie ventilov. Rovnaký problém sa prejaví ak zlyhá olejový napínač reťaze. Vtedy môže aj preskočiť ( prestaví sa rozvod) a dôjde k poruche ktorá už bola popisovaná vyššie. Aj remeň aj reťaz si vyžadujú všímavosť majiteľa vozidla ohľadom zvukov a iných prejavov a nedá sa jednoznačne povedať ktorá z možností má jednoznačné prednosti.

 

Zdroj: AUTOBILD.PLUSKA.SK

Rozmýšľate nad servisom auta? Objednajte sa k nám do servisu