Certifikovaný autoservis a správa firemných vozidiel
Rastislavova 2, Lužianky, 951 41 Nitra
info@cars-service.sk
Kontakt

CARS SERVICE

Viskozita alebo hustota – čo je pri motorovom oleji dôležitejšie?
19. júla 2022

Veľa majiteľov vozidiel s vysokým nájazdom zvažuje výmenu motorového oleja za lacnejšie, s horšími parametrami. V praxi to znamená prechod zo „syntetického“ na „polosyntetický“ alebo z „polosyntetického“ na minerálne. Existuje aj abstraktný argument: „Dám hustejší olej, mala by sa znížiť jeho spotreba.“ Elf však varuje: týmto spôsobom môžete nielen zvýšiť spotrebu oleja, ale aj zničiť motor. Navyše tu použitý význam slova „hustota“ nie je správny.

Na začiatok by preto bolo dobré venovať sa „hustote oleja“. Stále existuje mnoho motoristov a bohužiaľ aj mechanikov, ktorí sa domnievajú, že olej, ktorý sa v balení javí ako „hustejší“, bude lepšie mazať alebo utesňovať motor. To je bohužiaľ veľmi mylný predpoklad, ktorý nemá žiadne opodstatnenie.

 

Aj voda má väčšiu hustotu ako olej

Je potrebné pripomenúť, že hustota je iba určením špecifickej hmotnosti. To sa dá dokonale ilustrovať porovnaním vlastností oleja a vody. Voda má vyššiu hustotu ako olej („pri zmiešaní olej pláva hore“), ale olej má oveľa vyššiu viskozitu (napr. pri izbovej teplote). Z tohto dôvodu klesá predmet vhodený do pohára s vodou ku dnu rýchlejšie ako v pohári s olejom.

 

Viskozita oleja je kľúčová

Zistili sme teda, že parameter, ktorý vodiča a mechaniky podvedome zaujíma, je viskozita oleja. Práve tá určuje, ako ľahko olej pri určitej teplote tečie. Čím vyššia je viskozita, tým väčší je vnútorný odpor, tj kvapalina prúdi pomalšie. Viskozita olejov na trhu sa určuje podľa noriem SAE, napr. SAE 0W-20, 5W-30, 5W-40 alebo 10W-60.

 

Ako čítať označenie motorového oleja?

Klasifikácia olejov sa delí na zimné (označené číslami a písmenom „W“) a letné (označené iba číslami). Vzhľadom na to, že dnešné automobily používajú viacstupňové oleje, sú preto na obale uvedené obe čísla oddelené písmenom „W“ (napr. 0W-20). Prvá udáva zimnú triedu a tekutosť oleja pri nízkych teplotách. Druhé číslo (za písmenom „W“) označuje letnú triedu a správanie pri vysokých teplotách. Napríklad olej 0W-20 pri nízkych teplotách veľmi rýchlo prestupuje motorom, čo uľahčuje napríklad štartovanie v zime. V lete tiež nebude klásť príliš veľký odpor. Pri vysokých teplotách bude viskóznejší napríklad olej 0W-30, čo nám ukazuje vyššie číslo za písmenom „W“. To znamená, že olejový film bude silnejší a lepšie bude utesňovať motor (laicky povedané).

 

Viskóznejší neznamená lepší

Bohužiaľ so zvyšujúcou sa viskozitou sa zvyšuje aj vnútorný odpor motora, čo môže mať za následok zníženie výkonu a zvýšenie spotreby paliva. Okrem toho oleje s vyššou viskozitou horšie chladia motor, čo je pri najnovších výkonných pohonných jednotkách veľmi dôležité.

 

Aký motorový olej by sa nemal používať?

U niektorých motorov sa bez ohľadu na vek a počet najazdených kilometrov nesmú používať oleje s príliš vysokou viskozitou. Je to dané napríklad možnými problémami s hydraulickými napínačmi rozvodov, hydraulickým nastavením ventilovej vôle alebo s hydraulickým ovládaním fázových zmien časovania. Navyše tento článok rieši iba problém viskozity. Pritom staršie motory môžu byť vybavené moderným príslušenstvom, napr. vstrekovačmi alebo filtrom pevných častíc, ktoré tiež kladú na olej špecifické nároky a náhrada akýmkoľvek lacnejším produktom je neprípustná.

 

Aditiva a vlastnosti oleje

Moderné technológie umožňujú olejom zachovať si veľmi dobré mazacie vlastnosti aj pri relatívne nízkej viskozite. Navyše práve takýto olej je pre motor najpriaznivejší. Ideálnym produktom je často olej s nízkou viskozitou, ktorý zároveň poskytuje vynikajúce mazanie v širokom rozsahu teplôt a stabilný olejový film. Je to vysnívaná kombinácia dvoch zdanlivo protichodných požiadaviek. Nižšia viskozita predsa prináša nižšiu spotrebu paliva.Vyššia viskozita teoreticky poskytuje lepšiu ochranu proti opotrebovaniu. Avšak využitie modernej technológie aktívnych aditív proti opotrebovaniu zaisťuje ochranu motora, avšak použitie oleja s vyššou viskozitou, než je odporúčané, vedie k zvýšeniu spotreby paliva a strate výkonu.V prípade značky Elf ukázal cestu k vývoju týchto olejov výskum parametra vysokoteplotnej viskozity HTHS, meraného pri 150 °C. Aby sa zabránilo negatívnym účinkom zníženej viskozity HTHS v miestach, kde sa vyskytujú veľmi vysoké tlaky (napr. medzi vačkou a zdvihátkami), používa spoločnosť Elf do olejov balíčky prísad proti opotrebovaniu, ktoré reagujú s trecími plochami a vytvárajú mazací film. Týmito aditívami sa podarilo znížiť viskozitu HTHS bez negatívneho vplyvu na životnosť motora.

„Rozdiely v správaní oleja sa prejavujú s rastúcou teplotou oleja v motore. To, ako olej vyzerá a ako sa chová pri izbovej teplote, nemá žiadny vplyv na to, čo sa s ním stane po zahriatí na prevádzkovú teplotu. Z tohto dôvodu je veľmi dôležité používať oleje s kvalitatívnymi a viskozitnými parametrami presne podľa údajov výrobcu vozidla, tj používať olej s príslušným schválením výrobcu. A tieto informácie sú uvedené na etiketách olejov,“ vysvetľuje Andrzej Husiatyński, expert spoločnosti Elf.

Zdroj: MotoFocus.sk
Rozmýšľate nad servisom auta? Objednajte sa k nám do servisu